Intrebari & Raspunsuri

Ce spune Biblia despre îmbrăcămintea femeilor?

ADMIN

Nu va ingrijoarti,dar,de ziua de maine; caci ziua de maine se va ingrijora de ea insasi. Ajunge zilei necazul ei

Related Articles

15 Comments

  1. Dupa cum vad femeile din bisericile de azi si mai ales fetele ,ca nu mai deosebesti o femeie pocaita de una desfranata dupa imbracaminte, mie rusine cu ele si nu pot vedea asa ceva eu ca femeie pocaita ma uit la ele si ma mir ,oare asa sunt ficele Lui Dumneze, imbracate?.Daca unele pocaite care se numesc” fice de Dumnezeu” au ajuns sa poarte pantaloni si blugi!!!!!!!!!!! nu mai e nimic de zis,totul este rastalmacit fiecare umbla cum vrea, nu cum cere Biblia .Sunt hibride in biserici , acasa si in societate .
    Femeiile si fetele intelepte si credincioase nu trebuie sa poarte pantaloni si sa se tunda la par ,pentru ce nu le convine podoaba capilara data de Dumnezeu si o taie si le modeleaza le vopsesc ? !!sau de ce poarta haine barbatesti si nu femeiesti decente?!!.
    Femeile si fetele prin imbracaminte stramte ,scurte ,sau in pantaloni aratandu-si fizicul” de zeite a frumuseti” trezesc poftele sexuale la barbati si savarsesc pacat de moarte ,curvie.
    Femeia si fata pocaita trebuie sa fie si acasa si pe strada si la biserica la fel imbracata,adica decent cu fuste lungi cu mult in jos de genunchi si bluze cat mai lejere si fara decolteuri si fara bluze stramte sa se vada fizicul si voluptatea feminina,noi traim intr-o lume foarte nestapanita de simturi sexuale la barbati , lumea de acum traieste in cea mai erotica epoca si destrabalata fara simturi si rusine .Ca in Sodoma si Gomora.
    De aceea noi ca femei si fete crestine pocaite trebuie sa oprim aceste simturi la barbati, sa nu fim partase la pacatele lor. Oare este prea greu ? pentru unele da, pentru altele nu.
    Noi ca oameni fizic suntem ispite uni altora prin felul nostru de a ne imbraca si vorbi si nu ne dam seama cat gresim, si ca traim intr-o lume plina de felurite pofte si noi suntem ISPITE MARI.
    Iacov 1:14. Ci fiecare este ispitit, cand este atras de pofta lui insusi si momit.
    15. Apoi pofta, cand a zamislit, da nastere pacatului; si pacatul, odata faptuit, aduce moartea.
    Din pricina barbatilor si a Lui Dumnezeu , noi femeile trebuie sa fim mai chibzuite si infranate de la moda si sa fim cat mai decent posibil imbracate si sa aratam ca femeile evlavioase ,serioase nu ca cele desfranate.Moda si mandria vin din inima ,iar o inima pocaita este rusinoasa si evlavioasa, dar o inima nepocaita este desfranata si isi exterorizeaza poftele in afara lor prin moda si machiaje.
    PACATUL VINE DIN INIMA ,MANDRIA VINE DIN INIMA DAR SI POCAINTA VINE DIN INIMA.
    Umblati cum vreti, faceti ce vreti dar sa stiti ca Dumnezeu este sfant si vrea ca si ficele Lui sa fie si sa umble ca sfintele,evlavioase si decente.
    -Isus a zis ucenicilor Sai: „Este cu neputinta sa nu vina prilejuri de pacatuire; dar vai de acela prin care vin! (Luc.17:1)
    Sunt doua feluri de fecioare si femei, intelepte ,infranate si neintelepte,desfranate.
    O ,Doamne te rog , da-ne intelepciune si infranarea poftelor modei si a mandriei feminine ,sa nu fim partase ale pacatuiri barbatilor ,din nestinta noastra si ajuta-ne sa fim inaintea Ta ca fecioarele intelepte ,sa nu ramanem afara ca cele neintelepte ,desfranatele si sa ne caim o vesnicie ca nu am ascultat de cuvantul Tau ,ca sa traim evlavioase si sa umblam decente ca adevaratele fice de Dumnezeu .Amin(parerea mea)

  2. Tanti Monica mai citeste si tu Biblia,mai afla ce o facut si ce o zis Isus..asta daca crezi in El.din ce ai scris se vede ca crezi in Lege,deci o sa fii judecata dupa Lege.daca asa gandesti..o sa te mance Domnu daca faci vreo mica gresala.uite-te la context unde se vorbeste de imbracaminte.roaga-te,vezi ce zice Domnu despre asta,mai ales despre sentimentele tale fata de fetele care se imbraca „gresit”.serios,roaga-te si lasa-L pe Domnu sa vorbeasca(o sa zica daca ii gresit sau nu) daca vrei sa fii chiar asa pocaita cum te crezi acuma

  3. CCA-Asa sa fie cum zici tu si sa-L lasam pe Dumnezeu sa ne judece ca pe cele 10 fecioare.
    Cine-i din Dumnezeu cunoaste toate lucrurile Lui si asculta de cuvantul Lui .
    Scuzati-ma dar eu nu sunt dintre voi, sunt diferita ,v-am spus cum m-a transformat pe mine Dumnezeu ,asa ca …..
    Domnul sa te(va) lumineze.

  4. dumnezeu sa va lumineze pe amandoi[a]monica are si ea dreptate dar daca nul avem pe dumnezeu in totalitate nu o stim sa ne purtam in nici un fel adevarul ca si pocainta la unii
    a ajuns o moda dar decat sa aruncam cu piatra mai bine neam ruga pt aceste fete si femei

  5. fetelor..eu am vazut fete cu fusta si cu batic..care numa barfesc pe la spate, care numa vorbesc urat de ceilalti..care pur si simplu nu au pocainta nimic in ele!
    si am vazut fete care nu au fusta si nici batic..si prin care Dumnezeu vorbeste..si te-infiori!
    deci nu stiu..nici prea sfinti sa nu ne credem, pentru ca suntem oameni..si oamenii gresesc..e imposibil sa nu..
    sa ne imbracam decent..da..stiu cum e sa fii schimbat de Dumnezeu, stiu cum e atunci cand te cutremuri cum Dumnezeu vorbeste..stiu ca toti avem nevoie de trezire..
    dar daca il ai pe Dumnezeu in tine si simti ca El e langa tine si iti da siguranta..El iti spune ce sa faci..si ce sa nu faci:)
    stiu ca nu e bine..ca „moda „asta parca cel mai mult porneste de la noi „pocaitii”…
    parca nu mai e ca la inceput..as vrea sa fii vazut cum a fost inainte…pe vremea parintilor si a bunicilor..cand abia puteai sa fugi sa te intalnesti cu Domnul…ce vremuri!..serios…
    Domnul sa ne dea putere sa luminam in jurul nostru, sa fim lumini cu adevarat…
    si sa nu ne temem de nimic…caci El e taria noastra!!!
    >:D< Tati cu voi:)

  6. dragii mei, trebuie sa vorbim deschis, si direct..nu a ajuns timpul de azi sa vedem
    sa intelegem ca D-zeu ne vorbeste , prin vise, prin cuvant, prin minuni..Da, mereu prin ..Da, Satana, a fost este si v-a fi mereu..undeva, aici, acolo..si intotdeauna v-a reusi cumva ,sa intreprinda ceva..ca asta e rolul lui..D-zeu i-l foloseste insa pentru scopurile Saleda, ce ma deranjeaza e ca mizeria asta de pagina, ce eu a-si fi binecuvantat-o..se dovedeste a fi un gunoi financiar,,si de ce sa nu spunem asa cum simtim si noi??S-a departat Domnul de noi, sau ne departam noi de EL?.Nici macar nu ramane textul, intreg ,sa va fie rusine!!

  7. pt Costel
    Dumnezeu nu-l foloseste pe Satana ci ii zadarniceste planurile . prin aceasta se arata intelepciunea Lui Dumnezeu

  8. Pf, oh doamne, ar fi bine sa va rugati lui dumnezeu sa va deschida ochii clar, si sa cereti lumina sa cititi mai atent biblia,nu sa treceti cu ochii peste versete… In legatura cu fustele si baticurile alea biblia ne vorbesti foarte clar,+ despre har si jertfa lui hristos, si cum sal laudam p domnul, daka nu stiti sigur,taceti, nu va amestecati ka sar putea sa faceti mincinos cuvantul lui d-zeu…

  9. eu cred totusi ca trebuie sa purtam batic si fusta oriunde ( partea a doua cu pijamalele, sau la ora de sport…sau cazuri de acestea 🙂 ) si e adevarat ca in vechiul testament spune despre imbracaminte barbateasca dar totusi… Dumnezeu S-a schimbat? adica atunci era o uraciune sa porti imbracaminte barbateasca si acum nu mai este? si daca totusi unii spun ca nu treb sa porti fusta neaparat? de ce la Biserica se merge in fusta? pt ca ne infatisam inaintea lui Dumnezeu? dar Dumnezeu e numai in Biserica?

  10. monica are intr-un fel dreptate…dar nu ai voie sa te tunzi? asta mi se pare…nu stiu. eu spun ca nu e pacat sa te tunzi pt ca si in Biblie chiar cand spune de purtarea baticului zice ca sa se rada sau sa fie tunsa deci daca se tunde nu e pacat :d parerea mea

  11. si asta…cu purtatul hainelor cat mai lejere…sau largi cum vrei si fuste mult deasupra genunchiului…sa fim decenti DA!…dar nici sa-mi iau haine care sa stea pe mine ca pe gard…

  12. Sper sa lamureasca pe mai multi/e acest studiu, sa nu fim judecatori unii altora, in dragoste sa mustram si sa invatam.

    Îmbracamintea barbatilor si a femeilor, Pastor Sorin Sabou

    Ca si în Biblie si în societate îmbracamintea este un subiect de interes si pentru crestini. Pentru ca suntem barbati si femei care traim sub autoritatea lui Dumnezeu dorim ca orice domeniu din viata noastra sa fie dupa voia Lui. Astfel, întrebarile legate de îmbracamintea potrivita, atât în viata de fiecare zi, cât si atunci când suntem la biserica împreuna cu ceilalti frati si surori, sunt de mare importanta. Lucrurile care îi preocupa pe frati sunt mai ales cele care tin de tinuta femeii în biserica, daca sa poarte batic, palarie, cordeluta sau nu; sau daca sa poarte rochie sau nu, daca sa poarte sau nu pantaloni. Aceste întrebari sunt considerate a avea o semnificatie religioasa profundasi adesea constituie, atunci când se dau raspunsuri diferite, prilej de tensiune si neîntelegere în biserica. De aceea am considerat ca este potrivit sa abordam aceste întrebari si sa vedem cum trebuie sa ne raportam la îmbracaminte ca si barbati si femei care slujim pe Dumnezeu. Din Sfânta Scriptura se remarca trei texte importante atunci când vorbim despre aceste lucruri: Geneza 3, Deuteronom 22 si 1 Corinteni 11. Pe baza studiului acestor texte esentiale vom da raspunsuri în care cautam sa contextualizam pentru sec. XXI voia lui Dumnezeu cu privire la îmbracaminte.

    Îmbracamintea barbatilor

    Când deschidem subiectul îmbracamintii pentru barbati ne gândim imediat la necesitatea pantalonilor, a costumului, a cravatei, si în unele locuri si a palariei, iar la vârste înaintate .i la baston. Cu exceptia bastonului, care în vremurile biblice era toiagul, toate aceste piese de îmbracaminte nu apar în Biblie, deci am putea spune ca sunt gresite. Pantalonii, costumul si cravata sunt inventii ale modernitatii.
    Istoria pantalonilor. Pantalonii sunt o piesa de îmbracaminte de origine pagâna. În istorie primele popoare care au purtat pantaloni, atât barbati cât si femei, au fost popoarele migratoare si cuceritoare: triburile nomadice eurasiatice, iranienii, persanii. Nu se putea calatori calare pe distante de mii de kilometri altfel decât în pantaloni. Portul pantalonilor a fost adus în Europa de catre unguri si de catre turcii otomani (a se vedea expresia dobrogeana: „în salvari si cu islic”). De asemenea, pantalonii erau purtati în China (375 î.d.Cr.) de catre femei, .i de catre cavalerie. Portul pantalonilor pentru barbatii, în Europa, a devenit popular abia începând cu secolul 16.
    Istoria cravatei. Cravata (fr. cravat) este la origine o piesa de îmbracaminte militara. Ludovic al XIII- lea al Frantei (pe la 1630) a fost împresionat de esarfa colorata purtata la gât de mercenarii croati în razboiul de 30 de ani. Cravata, în forma pe care o avem noi azi, a fost introdusa pe la 1920. Pentru ca este o piesa de îmbracaminte de origine militara, cravata aduce nuanta de seriozitate si distinctie. De aceea, odata cu cultura pop a anilor 1960 avem o revolta împotriva cravatei. Astazi cravata adauga lux si culoare austerita.ii costumului. De aceea în unele biserici cravata este vazuta ca un semn al mândriei si este interzisa. Diferite tipuri de cravate sunt purtate atât de barbati cât si de femei.
    Din aceasta prezentare succinta se poate vedea ca felul în care sunt îmbracati barbatii la biserica în ziua de azi este complet „nebiblic“. Pantalonii, haina de costum, cravata nu apar niciodata în Biblie. De aceea este nevoie din partea barbatilor de un efort hermeneutic suplimentar pentru a-si explica tinuta, dar acest lucru este trecut cu vederea pentru ca „barbatii vorbesc în biserica, nu femeile.“
    Care era îmbracamintea barbatilor în vremurile biblice (VT si NT)? Desi acest lucru se poate afla foarte usor, el este complet neglijat în disctiile despre acest subiect. În VT si în NT întotdeauna si barbatii si femeile au aceleasi piese de îmbracaminte: tunica (un fel de camasa lunga/aproape ca o rochie) si mantia sau mantaua (poate avea diferite forme, dar întotdeauna ajunge pâna la gleznasi acopera întreg corpul). Pe lânga aceasta atât barbatii cât femeile au cingatoare, sau brâu. Acesta poate fi din diferite materiale (piele, funie, tesatura). Diferenta între barbati si femeie se face prin lungimea tunicii: la barbati este de obicei mai scurta, iar la femei pâna la glezna. De asemenea barbatul purta si toiag, si adesea sabie. Diferenta era data si de culoarea mantiei si tunicii. Daca barbatul era bogat avea si lant de aur la gât, si punga pentru bani, iar femeia salba de banuti.


    Geneza 3 -de la sort/cingatoare la tunica

    Textele din Geneza 3:7, 21 sunt cele mai importante pentru întelegerea functiei îmbracamintei în viata barbatilor si femeilor. În toata istoria omenirii de dupa neascultarea lui Adam avem aceasta tensiune, între felul în care vrea omul sa se îmbrace si felul în care îl îmbraca Dumnezeu. Dupa neascultarea de porunca lui Dumnezeu de a nu mânca din pomul cunostintei binelui si raului Adam si Eva îsi dau seama ca sunt goi/dezbracati. Masura pe carea au luat-o a fost sa-si coase laolalta frunze de smochin si si-au facut cingatori/sorturi. Preocuparea lor a fost sa-si acopere partial (atât cât poate acoperi o cingatoare) organele sexuale. Din ceea ce face Dumnezeu ulterior vedem ca aceasta nu a fost suficient. În Geneza 3:21 ni se spune ca lui Adam si nevestei sale le-a facut tunici (ebr. ketoneth, tunica, haina lunga, roba) de piele.
    Tunica este acea îmbracaminte care se poarta direct pe piele/trup si acopera tot trupul pâna cel putin la genunchi. Trebuie vazut ca la amândoi le-a facut aceeasi îmbracaminte, nu este ca unul are pantaloni, iar celalalt fusta. Scopul unic al îmbracamintei în viata de pe pamânt este acoperirea cât mai completa a trupului. Dar, asa cum se poate vedea din istoria omenirii omul, prin îmbracamintea pe care si o face este sa-.i scoata cât mai mult în evidenta trupul, pe când Dumnezeu vrea ca el sa fie acoperit cât mai bine. Întotdeauna omul va vrea ca îmbracamintea sa-i fie cât mai sumara (ca o cingatoare), iar Dumnezeu sa fie cât mai completa (o tunica). Peste tot în Biblie unde avem referire la haine se are în vedere tunica si mantaua.
    În tunica si manta era îmbracat omul de rând, negustorul, soldatul, profetul, marele preot (care avea si izmene), levitul, împaratul; toti barbati si femei. Diferenta sociala era adesea data de calitatea tesaturii.
    Tunica si mantaua au fost cele doua piese de îmbracaminte si pentru barbati si pentru femei pâna în vremurile modernitatii (sec. al XVI lea).

    Deuteronom 22:5 – porunca împotriva travesti-ului

    Femeia sa nu poarte îmbracaminte barbateasca, si barbatul sa nu se îmbrace cu haine femeiesti. Acest verset este înteles astazi în cele mai multe biserici ca poruncind ca femeile sa nu poarte pantaloni, iar barbatii sa nu poarte rochie sau fusta. Aceasta întelegere este gresita. Întrucât în Biblie cele doua piese de îmbracaminte, tunica si mantaua, sunt identice si la barbat si la femeie, acest text se refera la faptul ca o femeie sa nu se îmbrace cu o tunicasi manta de barbat, care este mai scurta, mai ales daca este o tunica de soldat, si de asemenea sa nu aiba alte piese de îmbracaminte (arme, toiag) care ar putea sa o faca sa
    arate ca un barbat. Aceasta porunca este împotriva travesti-ului.
    Cum se aplica aceasta porunca astazi? Interdictia ramâne aceeasi: travesti-ul este interzis. O femeie nu trebuie sa arate ca un barbat si un barbat nu trebuie sa arate ca o femeie. Ca si tunica în cea mai mare parte a istoriei omenirii, pantalonii sunt o îmbracaminte si pentru barbati si femei. Femeia care poarta pantaloni de femeie nu o face pentru a fi confundata cu un barbat (travesti), ci, ca de-a lungul istoriei, o face din considerente practice (munca) si adesea de clima (frig). Acestea sunt si considerentele pentru care si barbatii au renuntat la tunicasi manta. Daca acceptam ca barbatii sa poarte pantaloni, când Dumnezeu i-a îmbracat cu tunicasi manta, trebuie sa acceptam ca si femeile sa îi poarte, fara a încalca vreo porunca din
    Scriptura.

    1 Corinteni 11

    Acest text vorbeste despre locul/rolul pe care îl are barbatul în ordinea creatiei lui Dumnezeu; de asemenea vorbeste si despre lungimea parului sau si daca sa se acopere pe cap. Structurile de autoritate .i reprezentare în creatia lui Dumnezeu sunt Dumenzeu, Cristos, barbatul (sotul), femeia (sotia sa).
    Despre lungimea parului la barbat. Se stie din marturiile arheologice (statui, mozaice, desene, ceramica, pietre funerare) pe care le avem ca în Orientul Apropiat (oarecum la fel ca în ziua de azi) barbatul întotdeauna purta barbasi par destul de mare (peste urechi aproape pâna la umar).
    Asirienii, evreii, grecii, dar si alte popoare, au adoptat acest fel de aranjare a barbii si parului. Parul lung la evrei era un semn ca acel barbat este nazireu, si briciul nu a trecut nici peste barba lui nici peste capul lui. Samson si Ioan Botezatorul sunt exemple în aceasta privinta.
    În Imperiul Roman acest lucru a suferit schimbari odata cu venirea la putere a lui Augustus (27 î.d.Cr.-14 d.Cr.), care avea parul tuns scurt (vezi imaginea alaturata). Clemele care îi prind armura de peste tunica sunt cu sfincsi ceea ce arata ca se considera zeu. Cei mai multi dintre romani nu purtau barba. Asadar, pe vremea apostolului Pavel exista urmatoarea situatie: grecii, evreii purtau parul mai lung si barba, iar romanii nu. Asa cum vedem din istorie în final romanii au avut cea mai mare influenta asupra noastra: purtam parul scurt si ne barbierim. De aceea este usor de vazut cum Pavel îi îndeamna pe crestinii din Corint sa adopte un mod de aranjare a parului roman, dar, în mod surprinzator, când vorbeste despre acoperirea barbatului Pavel da un sfat împotriva obiceirilor romane, în care atunci când un barbat aducea jertfe, se acoperea pe cap cu mantaua. Alaturat este o imagine a statuii lui Augustus ca Mare Preot aducând jertfa. Se poate vedea ca are mantaua pe cap, iar în mâna dreapta (care este rupta), potrivit cu
    ce spun arheologii, ar avea o jertfa. Datorita pozitiei sociale, se poate vedea cât de elaborata îi este mantaua care îi acopera aproape în întregime tunica.
    Si în învatatura ebraica era esential ca Marele Preot sa aiba capul acoperit cu o mitra atunci când aduce jertfe (Exod 28:36-40). Pe mitra de pe capul Marelui Preot scria Sfintenie Domnului. Preotii si levitii în Locasul cel sfânt aveau capul acoperit cu scufii de in (Ezec. 44:18). Ulterior barbatii evrei aveau si au si azi capul acoperit cu talith, acea bucata de pânza rotunda de pe vârful capului. Având în vedere aceasta practica de la Cort si de la Templu, este foarte dificil de explicat 1 Cor. 11:4, unde Pavel le spune ca barbatul care se roaga cu capul acoperit îsi necinsteste Capul sau, adica pe Cristos.
    Dificultatea noastra deriva din faptul ca noi nu stim care erau întrebarile la care raspunde Pavel, noi stim doar raspunsurile pe care le da. Stim ca era o cearta de vorbe (1 Cor. 11:16), dar nu ne dam seama exact în ce consta cearta din biserica din Corint. La 11:7 Pavel nuanteaza oarecum ceea ce deja a spus precizând ca barbatul nu este dator sa-si acopere capul. Aceasta poate însemna si ca o poate face, dar ca nu este obligat. Având în vedere aceste lucruri cel mai bine este sa recunoa.tem ca nu stim cum sa integram în învatatura Scripturii ceea ce spune Pavel în 1 Cor. 11:4. Aceasta este si parerea generala a apostolului Pavel din 13:12, când spune ca „acum vedem ca într-o oglinda, în chip întunecos,… acum cunosc în parte.”

    Celalalt verset dificil este în 11:14: „Nu va învata chiar si firea ca este rusine pentru un barbat sa poarte parul lung.” Singurul context în care acest verset este adevarat este cel roman, în care, asa cum am vazut mai sus, barbatii purtau parul scurt. Între evrei, si între greci prcum si alte popoare barbatii nu purtau parul scurt, ci mai lung. La evrei, asa cum am mai spus deja, semnul dedicarii totale a unui barbat pentru Dumnezeu era vazut si în faptul ca nu trecea briciul peste capul si barba lui, astfel ca parul si barba lui ajungeau sa aiba o lungime considerabila. Este mai probabil, asadar, ca atunci când Pavel se refera la fire /natura el sa fi avut în vedere firea de roman pentru ca este binecunoscut faptul ca vitejii spartani purtau plete. Astfel, la Corint, barbatii din biserica fiind îmbracati în tunici si manta, ca peste tot în Imperiul Roman, nu erau datori sa-si acopere capul în timpul rugaciunii si proorocirii, desi practica biblica din VT era diferita.

    Îmbracamintea femeii

    Potrivit cu textele din Geneza 3 si Deuteronom 22 este clar ca îmbracamintea ei este ca si a barbatului, tunicasi manta. Travesti-ul este interzis. Tunica femeii era mai lunga tunica barbatului, mai ales fata de a unui soldat care era mai sus de genunchi. În vremea NT situatia era similara. Evident apartenenta la o anumita clasa sociala face ca aceste piese de îmbracaminte sa fie mai mult sau mai putin elaborate, dupa cum se poate vedea în imaginea alaturata.
    Din textul din 1 Cor. 11 preocuparea cea mai mare a fratilor si surorilor este legata de necesitatea învelirii surorilor. Este ea necesara? Nimeni nu poate da cu usurinta un raspuns. Cine spune ca o poate face înca nu si-a dat seama de complexitatile si necunoscutele din argumentul lui Pavel din acest text.

    Mai întâi avem ordinea lui Dumnezeu din creatie: Dumnezeu, Cristos, sotul si sotia. Aceste text vorbeste specific despre locul relatiilor sot-sotie în închinarea publica. Si barbatul si femeia reprezinta pe altcineva; unul pe Cristos, celalalt pe sot. În ce fel unitatea dintre ei, convertirea la crestinism, relatiile de autoritate si reprezentare se pot vedea public în biserica în timpul rugaciunii si proorociei?
    Aceasta întrebare fundamentala pentru argumentul lui Pavel nu are un raspuns usor. Asa cum se vede din 11:16, ea este subiect de cearta în biserica din Corint. Noi nu stim întrebarile celor din Corint, ci numai raspunsurile date de Pavel. Acest lucru face analiza foarte dificila si, ca si în cazul barbatilor, va fi nevoie sa ne recunoastem necunoasterea în anumite situatii. Ceea ce stim este ca femeia este „slava/gloria” barbatului, adica puterea stralucitoare a barbatului. Aceasta trebuie sa se vada din felul în care se roaga, prooroceste si se îmbraca.


    În al doilea rând este discutia neclara despre a fi fara învelitoare (gr. akataluptos, 11:5), a fi învelita (gr. katakaluptesthai, 11:6), fata de care alternativa este a fi tunsa, si a fi rasa (11:5-6) Întrebarea esentiala aici este: La ce fel de învelitoare se refera Pavel? Ceea ce face ca raspunsul sa fie greu de explicat este faptul ca singura data când Pavel vorbeste despre învelitoare este în 11:15, unde el identifica învelitoarea ca fiind parul (lit. „parul i-a fost dat în locul învelitorii”). În ce fel poate fi explicata aceasta situatie? Cum avea aranjat parul o femeie din vremea aceea? Anuleaza identificarea învelitorii cu parul (11:15) discutia din 11:5-6? Nimeni nu are un raspuns clar. Parerea mea este ca la 11:11 argumentul lui Pavel are un punct de cotitura în sensul ca de la 11:4-6 avem o reflectare a certurilor din biserica vis-à-vis de conven.iile sociale din Corint între femeile grecoaice .i cele romane, iar de la 11:11 Pavel le spune cum trebuie sa fie în Domnul, subliniind noua realitate adusa de evanghelie. Stim ca atunci când romanii aduceau jertfa se acopereau pe cap. Dar era acoperit/a doar acea persoana care aducea jertfa – a.a cum basorelieful de la Luvru (vezi imaginea alaturata) arata acest lucru; ceilalti, desi participau la ceremonie, nu erau acoperiti. De aceea este posibil ca si acesta sa fie un subiect de cearta între femeile romane, si cele grecoaice din biserica din Corint. Pavel le da solutia ca în Domnul nu este nevoie de alta învelitoare decât parul (11:15). Este foarte probabil ca acesta sa fie adevarul pentru ca în sec. I avem marturii care arata o grija deosebita din partea femeilor din Imperiul Roman pentru aranjarea parului. Pavel si spune ca parul lung este o podoaba data femeii.

    Ultimul lucru greu de explicat este afirmatia din 11:10: femeia din pricina îngerilor trebuie sa aiba un semn al stapânirii ei. Mai întâi trebuie spus ca termenii semn .i ei nu apar în textul original, de aceea textul trebuie tradus astfel: „femeia din pricina îngerilor trebuie sa aiba autoritate pe cap.” De obicei acest text este interpretat ca spunând ca femeia trebuie sa-si arate supunerea fata de sot prin faptul ca poarta batic, palarie sau cordelu.a. Aceasta interptetare este gresita pentru ca Pavel nu vorbeste aici despre supunerea sotiei aici, ci despre puterea sau autoritatea pe care ea o are. Aceasta autoritate trebuie sa fie pe capul ei. Modul cel mai simplu în care se vede pe capul unei femei ca are autoritate este atunci când are coroana/diadema pe cap. Aceasta este în cazul unei împaratese sau regine. În textul nostru Pavel vorbeste despre surorile din biserica. În aceasta situatie cred ca Pavel vorbeste despre prestanta si seriozitatea care trebuie vazute din felul în care este aranjat capul surorilor din biserica. Femeile din biserica sunt femei cu prestanta, iar oricine ar fi în biserica trebuie sa vada aceasta. Femeia si barbatul nu sunt independenti, ci interdependenti: asa cum femeia este din barbat, tot asa barbatul este (nascut) prin femeie (11:12). Ambii sunt de la Dumnezeu; diferenta este functionala, nu de natura.

    Referirea la îngeri poate însemna doua lucruri: fie avem aici ceva similar cu în 1 Cor. 4:9 (am ajuns o priveliste pentru lume, îngeri si oameni), fie termenul angelos aici înseamna mesager (la fel ca în Marcu 1:2) si se refera la barbati care sunt în trecere prin biserica si vin din alte parti. Ei trebuie sa vada ca în biserica sunt femei cu prestanta (nu femei usuratice) si aceasta se vede prin felul în care este îngrijit si aranjat capul lor.

    În urma acestui studiu succint se poate vedea complexitatea textelor biblice si dificultatile pe care le întâlneste cititorul în încercarea de a le întelege.

    Ca o concluzie la tot ce am scris este ca îmbracarea barbatului în pantaloni si cu cravata este fara sprijin în Scripturi, iar a femeii cu palarie sau batic de asemenea. În concluzie legat de îmbracaminte, principiul este unul singur: ea trebuie sa acopere goliciunea. Asa a fost de la început. În situatiile din bisericile noastre nu este gresit daca porti sau nu palarie sau batic, ci ceea ce este esential este daca respecti ordinea si rolurile din creatie pe care le-a dat Dumnezeu: Dumnezeu – Cristos – sotul – sotia, si daca esti o femeie cu prestanţă, serioasă, nu uşuratică. La fel cum bărbaţii au început să poarte pantaloni în ultimii 400 de ani (fără a avea sprijin în Biblie), şi nu este greşit, la fel nu este greşit nici pentru femei.

  13. eu inteleg ca prin a fi cat mai imbracata o femeie inseamna ca e decenta din afara, dar cine stie ce gandeste femeia aceea si cum se comporta in intimitate? eu vad pocaite care merg in cluburi si sunt mai defranate decat cele de alta religie! dc exista religiile daca oricum fiecare om isi incalca minim una dintre porunci? dc din afara ortodocsii sunt cei aratati cu degetul si nu pocaitii? sa fim seriosi… lumea nu mai e ce a fost mai demult. tinerii din ziua de azi niciodata nu o sa fie ca si parintii sau bunicii nostri pentru ca nu mai e aceeasi mentalitate si acelasi anturaj! mi se pare o discriminare acest lucru si consider ca meritam si noi nu numai pocaitii respect si sa avem voie sa umblam cu cn vrem indiferent de religie! daca stii sa te faci respectata o faci si in fusa mini sau in fusta pana la glezna.

  14. Sunt contra goliciunii în biserică dar nu contra pantalonilor. Sunt fuste amorale și normale și așa sunt și pantaloni. Cine a spus că pantalonii sunt haine barbatești…Isus a umblat în rochie și toți bărbații pe timpul lui. Mai ales la bărbați dinainte iese ceva în evidență pe cînd la femei nu…

  15. Legat de acoperitul capului in Biserica exista cateva pasaje in epistolelelui Tit si acolo zice ca femeile sa poarte capul acoperir dar mai zice ca barbatul nu au aiba plete lungi.IN zilele noaste majoritatea preotilor poarta parul lung deci nu sunt vrednici pentru pozitia lor.
    Mie una mi se pare ca papa este lucrarea diavolului pentru ca guvernul lasa oamenii fara servici si mancare pentru a chema papa in tara ca sa-i sfinteasca.Dupa parerea mea numai Dumnezeu poate sa sfinteasca pe cineva.
    Cineva a pomenit ceva de schimbarea lui Dumnezeu pe parcursul Bibliei( Noul Testament si Vechiul Testament).Dumnezeu este alcatuit din Tatal Fiul si Duhul lui Dumnezeu (care face parte intr-un fel din Tatal).Deci este normal sa se schimbe .Un al factor al schimbarii este si vremea.Cu cat ne apropiem de prezent, Dumnezeu este mai modern, sa zic asa.Este la fel ca Spalarea picioarelor,,.
    Atunci Isus a facut asta deoarece era un obicei dar acum a ajuns ca un simbol , dar este total gresit.
    Nu cred ca Dumnezeu este in dezacord cu pantalonii sau blugii deoarece nu scrie nicaieri asa ceva in Noul Testament. Normal ca unei fete sau femei ii sta mai bine in rochie sau fusta dar nu este nimic in neregula cu pantalonii, acesta fiind o forma de imbracaminte.Daca Dumnezeu era atat de nemultumit de acesta imbracaminte cum este papa sau ceilalti oameni din Biserica nu credeti ca ar fi dat un semn|?
    Dupa parerea mea, legile sunt facute pentru cei care nu sunt in iubire.Cei care sunt in iubirea Domnului nu au nevoie de legi

Lasă un răspuns

Check Also
Close
Back to top button
%d blogeri au apreciat: