EDITORIALE

Protest impotriva Hotarari Consiliului Bisericesc al Cultului Penticostal

In data de 8-9 August, Consiliul Bisericesc al Cultului Penticostal  a emis o hotarare intitulata “Principii si directii pentru intarirea disciplinei si climatului duhovnicesc in biserici”. Hotararea aceasta incearca sa reglementeze aspecte practice ale vietii bisericesti precum imbracamintea, aranjarea parului, purtarea podoabelor, muzica, manifestarile artistice, etc. Se doreste ca aceasta hotarare sa fie  aplicata in bisericile locale de catre fiecare pastor, bineinteles asteptandu-se ca disciplina si climatul bisericesc sa se schimbe radical.

Protestez impotriva unor aspecte ale deciziei, pe care le voi mentiona mai jos si mentionez ca acesta nu este un protest impotriva Consiliului Bisericesc, ci un protest impotriva tendintei de interventie  autoritara “de la centru” in bisericile locale, tendinta care anuleaza un principiu fundamental al eclesioligiei noastre, unitatea in diversitate. Fiecare biserica este chemata sa-si analizeze marturia si relevanta culturala in functie de maturitatea si caracteristica ei locala. Biserica locala este autonoma si trebuie sa decida ce principii intaresc disciplina si climatul ei duhovnicesc, bazata pe principiile Bibliei. Protestez impotriva faptului ca ni se cere noua, pastorilor locali,  sa aplicam aceste reguli, fara a fi consultati in prealabil, si fara a ni se da posibilitatea (cu exceptia regulii privind verigheta!) sa decidem la nivel local daca ele sunt relevante sau nu.

Mi se pare o lipsa de obiectivitate ca aceasta chemare a credinciosilor penticostali la cumpatare si simplitate sa fie inteleasa in primul rand prin prisma imbracamintei si sa nu fie urmata de exemplul practic al liderilor penticostali. Simplitatea cuprinde fiecare aspect al vietii  noastre. Daca vrem sa fim simpli si cumpatati trebuie sa ne referim si la aspecte mai sensibile ale vietii noastre. Ce masini conducem? In ce case locuim? Ce venituri lunare avem? Care este nivelul nostru de trai in comparatie cu majoritatea credinciosilor penticostalilor? Nu putem aplica simplitatea si cumpatarea doar la imbracaminte si la alte lucruri superficiale. Procedand asa nu facem altceva decat sa ne amagim constiinta, uitandu-ne in oglinda de pe hol si nu in inima noastra.  Chemarea la “solemnitate” in imbracaminte poate deveni un fariseism otravitor. Domnul Isus ne-a invatat ca adevarata evlavie e cea a inimii, iar evlavia exterioara poate deveni fatarnicie. Este drept ca unele persoane exagereaza in aceasta privinta, comportandu-se intr un mod inadecvat, dar cazurile acestea particulare, pe care fiecare pastor local ar trebui sa le rezolve,  nu justifica hotararea generala a Consiliului Bisericesc.

Nu am crezut ca voi trai sa vad liste de reguli pe care noi, pastorii, sa le aplicam in biserica. Am crezut ca ne-am maturizat si ne-am stabilit teluri mai inalte decat “croitor”, sau “critic de moda”. Bineinteles ca Biblia ne cheama la decenta, relevanta si cumpatare, dar acestea trebuie intelese in contextul libertatii crestine. Toti credinciosii ar trebui sa fie impotriva vulgaritatii si exagerarii in imbracaminte, dar cand noi incercam sa scoatem blugii si tricourile  din vestimentatia unui crestin, pentru ca ar fi indecente, dovedim ca nu intelegem ce e evlavia. Inca nu pot pricepe, de ce e mai evlavios cel care poarta pantaloni din lana, decat unul care poarte blugi? Uniformitatea in imbracaminte este o himera.  Unde e libertatea? Unde e unitatea in diversitate? Cine imi poate dovedi ca blugii sunt o imbracaminte indecenta si profana?

Deasemenea, conform hotararii, trebuie sa imi decupez de pe tricouri si de pe bluze inscrisurile, pentru ca ar fi indecente. Cine stabileste ce culori sunt stridente si ce culori nu sunt stridente? Deja imi imaginez un cortegiu funerar, toti in haine solemne, de culori inchise, mergand Duminica de Duminica la slujbele bisericilor noastre. Ma gandesc ca daca vom aplica aceasta hotarare va trebuie sa-i scoatem pe Iosif si pe Isaac, fiul lui Avraam, din cer, pentru ca unul a avut curajul sa faca o haina pestrita (colorata), iar celalalt a avut tupeul sa o poarte (iertati-ma ca sunt ironic!).  

Cine stabileste care culori la par sunt naturale si care nu? Cine stabileste ce frizuri sunt excentrice si stridente? La ce ne raportam cand incercam sa stabilim diferenta dintre acceptabil si inacceptabil?

Personal sunt impotriva oricarei forme excentrice de comportament, dar pentru a fi obiectiv trebuie sa-mi recunosc subiectivitatea! E deplorabil ca o biserica sa-si zideasca moralitatea pe reguli si nu pe viata Duhului care trebuie sa se manifeste in ea. E o ofensa adusa libertatii duhovnicesti  sa crezi ca aceste reguli vor imbunatati climatul bisericesc. Pretentia ca aceasta hotarare trebuie pusa in practica “pe langa celelalte norme biblice de conduita morala si spirituala”, este o dovada clara de aristrocratie bisericeasca, de papalitate infantila , care are drept  scop transferarea autoritatii bisericesti unui grup de clerici avizi de putere.

Christian Schwarz unul dintre cei mai mari experti mondiali in cresterea Bisericii, dupa ce a studia peste 1.000 de biserici, din 32 de tari, de pe toate continentele, printre altele a ajuns si la concluzia ca: “Am observat ca bisericile care au o tendinta spre legalism (unde a fi crestin inseamna a avea doctrina corecta, coduri morale, inscris in registru de membri, etc.) pasiunea spirituala e de obicei sub medie.” Realitatea dureroasa e ca se cauta cu disperare substituenti care sa inlocuiasca prezenta Duhului in bisericile noastre, nu mai avem pasiune pentru D-zeu! Ne pierdem marturia datorita lipsei noastre de spiritualitate si evlavie a inimii. Acolo trebuie sa mergem si sa ne schimbam. Ce facem noi ca tinerii si membrii bisericilor noastre sa aiba o viata spirituala bazata pe  o relatie vie cu D-zeul harului? Ce facem noi ca sa ridicam oameni  dedicati lui D-zeu? Cum ii vom castiga noi pe golanii de pe strada si pe smecherii din licee si universitati? Cum ii vom castiga noi pe rockerii care se drogheaza si  cauta cu disperare fericirea acolo unde e moarte? Cantandu-le muzica populara? Haideti sa  fim seriosi! Nu-mi place rockul si nu-mi plac nici ritmurile agresive, dar trebuie sa recunosc obiectiv ca  multi tineri s-au intors la Domnul ascultand rock crestin, si o multime de fosti golani l-au cunoscut pe Domnul ascultand hip-hop crestin. Stilul nu e altceva decat ambalajul in care se imbraca mesajul datator de viata. Relevanta subculturala depaseste gusturile personale. Sunt mai interesat de sufletul unui om pierdut decat de gusturile mele!

Sunt consternat de faptul ca membrii Consiliului Bisericesc resping o metoda de evanghelizare relevanta cultural si extrem de eficienta. “Consiliul Bisericesc respinge pantomimele, scenetele, filmele artistice, dansurile si coregrafia ca mijloace potrivite pentru inchinare si evanghelizare.” Oare chiar am uitat ca impactul vizual este extrem de important in evanghelizare? Pai tocmai acesta a fost motivul pentru care a folosit Domnul Isus pildele (un fel de scenete) ca metoda de transmitere a Evangheliei. Mesajul nu se schimba niciodata, mijloacele da! Iar daca exprimarile artistice imi deschid usa pentru a transmite Evanghelia, unde e indecenta si lipsa de evlavie? Ce facem in aceste conditii cu  filmul “Isus” pe care majoritatea bisericilor l-au difuzat?

Bineinteles ca in hotararea  Consiliului Bisericesc sunt mentionate si lucruri pozitive pe care fiecare credincios ar trebui sa le practice. Daca Consiliul Bisericesc ar fi recomandat aceste hotarari bisericilor, asa cum specifica Statutul de Organizare si functionare al Cultului Penticostal, articolul 80, aliniatul 6, litera d, toti pastorii ar fi apreciat demersul fratilor nostri. Dar din moment ce se incearca implementarea acestor reguli, indiferent de parerea pastorilor locali, situatia devine tensionata.  Provocarea care ne sta in fata este colosala, suntem chemati intr-adevar la cumpatare si sacralitate, suntem chemati sa devenim ca Isus, dar nu pe fondul directivelor  restrictioniste, ci pe fondul vietii duhovnicesti care izvoraste dintr-o inima sincera. Schimbati continutul, iar amblajul il va pune in evidenta!

Pe fondul acuzatiilor de coruptie in care sunt implicati o parte din liderii penticostali, aceasta hotarare vine ca un “praf in ochii gloatelor”. Suntem orbiti de asa zisa dorinta de sfintenie si de reforma, pentru a nu vedea butoiul de pulbere pe care sta conducerea Cultului Penticostal. 

Va chem pe toti la relevanta si obiectivitate, traiti o viata sfanta pentru ca sunteti copiii lui D-zeu, dar in acelasi timp fiti  liberi in Hristos!

 Hotararea Consiliului Bisericesc – click aici:  hotararea-din-8-9-august-a-cb.doc

Sursa: www.penticostalul.wordpress.com

ADMIN

Nu va ingrijoarti,dar,de ziua de maine; caci ziua de maine se va ingrijora de ea insasi. Ajunge zilei necazul ei

Related Articles

3 Comments

  1. Totuş trebuie să avem puţine decenţă şi mai ales in măsura bunului simţ şi mai apoi dacă, mai spunem că avem pe Duhul Sfânt în noi, în cea ce priveşte ţinuta la servicile de închinare şi chiar în viaţa de zi cu zi. Nu poţi să fii în slujba de laudă şi închinare cu o ţinuta care seamănă cu *Calea Aradului* TM sau să faci reclamă la ţigarile Kent purtând o bluză de exemplu cu specificul acesta, stăm totuşi inaintea Domnului. În cea ce priveşte muzica eu cred caci este benefic ca orchestaţia să nu depăşească intonaţia vociiîn interpretarea piesei muzicale indiferent de ce stil este muzica creştină. Nu sunt adeptul legalismului dar nici a liberarismului, totuşi sa stam pe drum, pe margini sunt conectoare ce curg de pe drumuri.

  2. scuza -ma, emanuel iacob, din cata observ, nu esti calauzit de duhul sfant. In loc sa te bucur, ca s-a luat hotararea asta, sa nu mai arata pocaitii mai rau ca nepocaitii, mai comentez. Domnul sa te ajute sa vezi in ce hal au ajuns pocaitii, ca arata ca niste rockeristi si fetele arata vai s-amar de ei…. ma rog sa intelegi ce vrea Dumnezeu de la noi … God bless you.
    Si ASA sa fii liber in Hristos. Nu altfel.

  3. MA NUMESC IUGEN JUGARU
    AM OBRAZU CA MAGARU
    FAC PE SFANTU SI E BINE
    CU PITICI LANGA MINE

    MANEVREZ PE CEI DIN JUR
    SA MUNCESC,MAI BINE FUR
    FAC PE LECTORUL DESTEPT
    CU DOCTORATUL IN PIEPT

    LA MINE IN PAROHIE
    ESTE VIS SI ARMONIE
    CINE VREA UN PERSIFLAT
    EU DIN COMITET L-AM DAT

    LA ANVON EU CAND MA SUI
    SUNT MAGULIT CA UN PUI
    MA SCARPINA PE CHELIE
    SA LE FAC O LITURGHIE

    CANTA CORUL DE MAICUTE
    LE ADOR CA SUNT DRAGUTE
    STRANGETI BANI VOI ARGATI
    CA MI-A GHIORAIT UN MAT

    FA COLECTA SECRETAR
    ZECIUIALA E UN HAR
    E UN HAR PENTRU LEVITI
    CA DE FOAME SUNT SLEITI

    NOI LEVITI NE TRATAM
    LA MAI MARI NOSTRI DAM
    SA ISI CUMPERE MASINI
    CASE SCUMPE CU VITRINI

    IN REGIMUL DIN TRECUT
    NIMICA NU NE-A DURUT
    FACEAM SLUJBA INFORMALA
    PE O COALA CU CERNEALA

    STAM PE SCAUNE BLANITE
    CU FETELE POCAITE
    DAR IN CUGET CU VENIT
    MA OPRESC MAI E PUTIN……………………….
    POEM JUGARU EUGEN

Lasă un răspuns

Check Also
Close
Back to top button
%d blogeri au apreciat: