Reclame
ULTIMELE STIRI

Privacy, relații interumane și Biserica în era digitală


Interviu cu Cosmin Creț, expert media, lector în departamentul de Cinematografie și Media al Facultății de Teatru și TV al Universității Babeș-Bolyai Cluj, precum și Creative Director la PressOne. Este și inițiatorul proiectului MediaSafe, de educare a părinților creștini privind responsabilitatea de a crea un mediu media sigur pentru familiile lor.

Cum ar trebui noi, creștinii, să privim tehnologia?

E important să înțelegem că tehnologia e neutră, e doar plastic, metal, silicon și sticlă. Însă conținutul pe care îl facilitează este cel care are valențe negative sau pozitive. În fața acestui conținut media, ca în fața oricărei provocări culturale, putem avea trei tipuri de atitudine: de respingere, de asimilare (ne lăsăm duși de val) sau de interpretare. Dumnezeu ne cere să cântărim lucrurile, să avem acel discernământ înrădăcinat în poruncile și principiile biblice și în modelul lui Isus Hristos. Această ultimă atitudine ar trebui să-i caracterizeze pe creștini în relația cu media și tehnologia. Trebuie să învățăm să interpretăm cultura, să o strunim, să o încălecăm și să o folosim în direcția bună.

În Roma antică, romanii au construit o rețea de drumuri (web) pe care și-au deplasat și aprovizionat trupele. Ani mai târziu, primii creștini au folosit această rețea pentru a răspândi Evanghelia până la marginile imperiului. Azi beneficiem de o rețea globală pe care circulă informație. O putem noi folosi pentru răspândirea Evangheliei?

Ce înseamnă privacy (intimitate) și date personale  în era digitală?

Privacy-ul în era digitală e un deziderat greu de atins. Însemnă să ai control total asupra tuturor informațiilor pe care le emani în spațiul virtual, începând de la o banală conversație pe Messenger, o postare pe Facebook, istoricul vizionărilor pe Youtube și până la securitatea datelor personale și a cardurilor cu care ne plătim utilitățile on-line. Pentru majoritatea activităților suntem rugați să ne creăm acel cont de utilizator și, undeva pe parcurs, trebuie neapărat să bifăm acele „Termene și condiții” pe care nu le citim pentru că sunt lungi, stufoase și din care nu am înțelege oricum mare lucru. Acel „I agree” este portița de intrare și acordul nostru ca datele pe care le vom introduce în acel sistem să poată fi folosite într-un fel sau altul. Nici cei mai avizați utilizatori nu pot evita aceste portițe. 

De cele mai multe ori lucrurile nu degenerează, iar această lipsă de intimitate nu ne deranjează. Mai mereu auzim sintagma “oricum nu am nimic de ascuns”. E important de știut că aceste companii valorifică într-un fel sau altul datele și preferințele noastre. Chiar și cele mai inofensive informații, cum ar fi ziua de naștere, sexul, locația geografică sau numărul de telefon, sunt înregistrate și vândute unor companii de marketing.

De exemplu, dacă ai 40 de ani, sex feminin, ești din Cluj și postezi fotografii din vacanțele cu familia, cel mai probabil vei vedea pe pagina ta de Facebook sau pe prima pagină din Google sau Youtube postări, reclame sau clipuri cu posibile destinații de vacanță, ultimele promoții la zboruri low-cost din Cluj sau diverse accesorii din aceeași zonă de interes. S-ar prea putea sa primești promoții pe email sau chiar să fii sunat la telefon de o agenție de turism sau de sondaje. În cazuri extreme se ajunge la fraude majore: furturi de identitate, carduri și conturi furate, expunerea unor conversații sau fotografii de natură privată, cereri de răscumpărare, hărțuire, viruși etc.

Lumea virtuală are consecințe în lumea reală. Nu e doar ceva dincolo de ecran, ci consecințele acțiunilor din mediul virtual sunt cât se poate de reale.

Multe servicii sunt gratuite pentru noi – aplicații mobile, sau rețele sociale sau o adresă de e-mail personală de la Google sau Yahoo. Cine plătește? 

În lumea digitală, gratis nu există decât în aparență. Așa-numitele aplicații sau jocuri “freemium”, conturile gratuite de email sau pe rețelele de socializare ne oferă exact această promisiune îndoielnică. Aparent, nu ne costă nimic, doar că plătim cu altă monedă – cu datele noastre personale și cu timpul nostru. Nu există aplicație freemium care să nu ne afișeze la un moment dat reclame sau să ne ceară ulterior să plătim cu bani reali dacă vrem să trecem la nivelul următor. Să ne punem o întrebare banală: dacă Facebook și Google sunt gratuite pentru cei mai mulți utilizatori, de unde au profituri de miliarde de dolari anual?

Ce știe Facebook, Google sau Yahoo despre noi? Dar telefonul nostru? 

Orice informație, text, imagine sau video încărcată pe Facebook, Instagram, Google devine proprietatea acelei companii. Chiar dacă noi o ștergem de pe pagina noastră de profil, ea rămâne stocată pe serverele lor, putând fi reactivată oricând. Ar fi interesant să vedeți ce știe Facebook despre voi. Accesând din pagina de setări, tab-ul “Your Facebook Information” putem alege să ne descărcăm tot ceea ce a stocat Facebook despre noi. 

Ce anume stochează aceste companii despre noi? Cam tot cu ce le hrănim, începând cu date personale, e-mail, adrese, telefoane, vârstă, sex, până la preferințe de toate felurile în materie de muzică, filme, politică, literatură, religie, destinații de vacanță, locuri vizitate, unde am mâncat, ce am mâncat, între ce ore am făcut anumite lucruri, în ce zile suntem liberi sau muncim, cu cine suntem prieteni, la ce școală sau loc de muncă mergem, cu cine ne petrecem timpul și cum o facem… și lista e luuuungă…

În același fel, motoarele de căutare inteligente scanează conținutul căutărilor noastre, cuvintele cheie, click-urile, chiar conținutul e-mail-urilor sau postărilor pe bloguri sau rețele de socializare. Toate acestea cu scopul declarat de a ne îmbunătăți experiența și de a ne facilita găsirea informației dorite.

Tehnologia se adaptează și ea nevoii de a deveni “prietena” noastră cea mai intimă. Mai nou, telefoanele smart pot stoca și, în unele cazuri, transmite date independent de utilizatori, în special locații GPS, date furnizate de giroscop și accelerometru, aplicații utilizate frecvent, permit înregistrarea convorbirilor și a activității, amprente și recunoaștere facială. Toate acestea, ajutate de puterea aplicațiilor, fac din telefoane niște supercomputere capabile să urmărească orice mișcare și exprimare în spațiul virtual, dar și în cel fizic.

Culegerea informațiilor, împreună cu softurile inteligente, care învață singure din informațiile pe care le primesc, sunt tehnologii de selecție, de triaj, care realizează automat profilarea utilizatorilor. Profilarea ajută companiile de advertising (care plătesc bani grei pentru aceste date) să livreze reclamele potrivite cu interesul utilizatorilor. Organizațiile culeg și vând datele, în timp ce utilizatorii se bucură de conținut personalizat livrat. Cei care colectează și folosesc aceste date nu le interpretează la nivel individual ci mai degrabă la nivel de tipologii de utilizatori/consumatori. Războiul nu este unul personal. Câtă vreme își ating scopul obținerii de profituri și beneficii, companiile își vor urmări acest interes.

Cum schimbă tehnologia relațiile sociale/interumane? 

Suprautilizarea tehnologiei digitale ne schimbă modul în care relaționăm unii cu alții. Medicina studiază deja efectele supra expunerii la mediul digital, fie că e vorba de jocuri social media sau seriale online, iar diagnosticele de dependență sau ADHD sunt tot mai întâlnite. E de ajuns să discuți cu părinți de adolescenți ca să realizezi că lucrurile scapă de sub control.

Problema stă în degradarea relațiilor interumane sau reașezarea lor pe alte baze. Media socială este, de fapt, o imitație incompletă a vieții reale. Posibilitatea conturării unui profil perfect în mediul online este foarte tentantă și oferă un refugiu ideal, mai ales atunci când viața reală te lovește cu duritatea ei. În viitor, asemenea unor scenarii de filme care nici măcar nu mai par SF, probabil ne vom “avatariza” cu toții și personalitățile noastre virtuale vor comunica între ele.

Evident, social media a micșorat distanțele între oameni, a facilitat reînnodarea unor relații și legarea de prietenii noi. În domeniul expunerii ideilor și chiar la nivel comercial, a creat platforme excelente care au coagulat oameni cu interese comune. 

Nu putem ignora însă superficialitatea pe care o dezvoltă în relații. Dar putem să o utilizăm responsabil ca adulți și poate copiii se vor lua după noi. O limită de timp petrecut, o limită de expunere, ce și cât postăm e mai mult decât bine venită. Deși reality show-urile sunt la modă acum, nu pe toată lumea interesează ce măncăm noi la micul dejun. Exibiționismul online e derivat dintr-un narcisism în care totul e cosmetizat și doar cea mai bună versiune a noastră e expusă. Cred că avem maturitatea să înțelegem complexitatea vieții reale și faptul că mai avem și unghiuri proaste, burtă, chelie și coșuri pe față. 

Unele sensuri ale cuvintelor s-au denaturat poate ireversibil, dar va trebui să trăim cu asta, căutând mereu să ne echilibrăm. Ce mai inseamnă azi “friend”, “share”, “comment”, “feeling”? Depinde de noi ce vor însemna mâine. Dar întotdeauna, o viață reală bazată pe principii sănătoase și solide nu se va lăsa înlocuită de o imitație distorsionată.

Copiii noștri se vor naște cu competențele digitale săpate în ADN. Pentru adulții care au prins și tehnologia analog, lucrurile sunt în tranziție. Forțați de împrejurări sau de locul de muncă, cei mai mulți cred că am făcut comutarea și cred că e atitudinea corectă. Dar văd o diferență majoră de raportare. Pentru tinerii nativi digital, tehnologia este nu doar parte integrantă, ci și vitală a existenței lor, fără de care nu și-ar concepe viața. Telefonul, tableta, au devenit obiectele cele mai intime pe care le iau cu ei peste tot. 

Spune-ne de proiectul MediaSafe. 

Proiectul MediaSafe (mediasafe.ro) a apărut ca o reacție la discuțiile cu mulți părinți cu copii de școală primară care se raportau greșit la tehnologie și media. Când am inițiat seminariile, răspunsul a fost unul pozitiv, interesul părinților a explodat și atunci am realizat ce nișă sensibilă și neacoperită am atins. 

Abordarea a fost una profesională, angrenând în proiect prieteni din diverse zone ale tehnologiei, de la experți în social media, la game developers, până la muzicieni și profesori de cinematografie sau chiar foști dependenți de jocuri video și social media. Proiectul a continuat trei ani cu seminarii și participări la diverse conferințe pentru părinți sau chiar pentru tineri. Întotdeauna reacțiile au fost foarte bune și, deși ne-am oprit pentru o vreme, încă am același sentiment că e un gol ce trebuie umplut, ceva ce trebuie să facem ca și comunitate creștină pentru copiii noștri. 

Este un domeniu inepuizabil, în continuă schimbare, care tratează un subiect de educație din perspectivă creștină, la fel ca și creșterea copiilor sau viața de familie, profesie… lucruri despre care e greu să predici în serviciile bisericii și care rămân descoperite. Cred că avem un rol important în această educație alături de oameni din domeniu, care au și expertiza necesară să abordeze aceste subiecte. MediaSafe continuă atâta vreme cât vor fi părinți dornici să facă acest pas în lumea digitală a copiilor lor. Din păcate, o concluzie trasă în acești ani e aceea că mulți părinți au probleme cu lumea digitală, având o conduită deficitară. Iar cum spunea textul unui spot publicitar: “children see, children do”. 

Cum INFLUENȚEAZĂ tehnologia societatea de AZI, cum SCHIMBĂ viața spirituală a oamenilor?

CITESTE MAI MULT: https://alfaomega.tv/

Reclame
Banner filme

Sustine Crestin Total

Sustine Crestin Total

Doneaza in siguranta prin PayPal, cu cardul bancar.

$1.00

Despre ADMIN (21084 de articole)
Nu va ingrijoarti,dar,de ziua de maine; caci ziua de maine se va ingrijora de ea insasi. Ajunge zilei necazul ei

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: