EDITORIALE

Poartă-te [cu el/ea] cu o bunătate ca bunătatea lui Dumnezeu!

Citirea de astăzi: 2 Samuel 8-11 Cornilescu sau NTR

2 Samuel 9:1-13

FAMILIE 234 (3)Astăzi vreau să vă îndrept atenția asupra celui mai important concept din întreaga Biblie. Dacă nu înțelegem acest concept, nu putem avea o relație corectă cu Dumnezeu, pentru că acesta este baza întregii lucrări a lui Dumnezeu în viața noastră. Fără a înțelege acest concept nu putem avea biruință constantă asupra păcatului. Dacă nu înțelegem și nu aplicăm acest concept în umblarea noastră cu Dumnezeu, ne vom lupta cu vinovăția și ne va lipsi bucuria și motivația de a sluji lui Dumnezeu. Conceptul la care mă refer este adevărul glorios al harului lui Dumnezeu.

Harul lui Dumnezeu nu este o doctrină teologică care să fie păstrată undeva într-un caiet de notițe, ci este cel mai practic și uimitor adevăr din întregul Cuvânt al lui Dumnezeu. Ar trebui să se afle în centrul experienței noastre zilnice cu Dumnezeu. Spațiul nu permite o prezentare cuprinzătoare a acestui subiect, dar vreau să vă motivez să începeți o căutare de-o viață pentru a înțelege și aplica harul lui Dumnezeu. Dacă veți face asta veți fi răsplătiți din belșug!

Trebuie să vă avertizez că Satana își dă toate silințele ca să semene confuzie în mintea oamenilor cu privire la acest adevăr esențial. Unii schimbă în desfrânare harul lui Dumnezeu (Iuda 4). Dacă le vorbești de nevoia de ascultare, ei strigă: „Ăsta-i legalism!” Ei nu înțeleg că adevăratul har al lui Dumnezeu „ne învaţă s-o rupem cu [să renunțăm la] păgânătatea şi cu poftele lumeşti” (Tit 2:11-12). Alții doar vorbesc despre har, dar sunt sufocați de legalism. Viețile lor neagă bucuria care vine din cunoașterea harului lui Dumnezeu.

Doctrina harului lui Dumnezeu este expusă pe larg în epistolele Noului Testament cum sunt: Romani, Galateni și Efeseni. Dar cine s-ar aștepta să o găsească strălucind în 2 Samuel 9? David, omul după inima lui Dumnezeu, a cunoscut și aplicat harul lui Dumnezeu în viața lui. Pentru că David a fost un arhetip [în VT, un personaj, o reprezentare sau un simbol a ceva/cuiva care urmează să vină] al lui Isus Hristos, manifestarea bunătății lui Dumnezeu (9:3) față de Mefiboșet, olog de ambele picioare, servește ca o ilustrare a harului lui Dumnezeu față de păcătoșii căzuți, așa cum ne este prezentat în mod clar în Noul Testament.

Acest incident are loc cam pe la jumătatea domniei lui David. Relatarea este așezată între două  bătălii pe care le-a purtat David și, datorită contrastului, aceasta iese și mai mult în evidență. David și-a adus aminte de prietenul său Ionatan, care a fost ucis în luptă, împreună cu tatăl său Saul în urmă cu vreo 20 de ani. Atunci David a zis: „A mai rămas cineva din casa lui Saul, ca să-i fac bine din pricina lui Ionatan?” (9:1).

Cuvântul ebraic hesed sau chesed tradus „a face bine” (9:1, 7) și „bunătate” (9:3) este un cuvânt cheie pentru acest capitol. În limba română nu există nici un cuvânt care să redea în întregime sensul cuvântului hesed. Acesta este folosit pentru a descrie dragostea lui Dumnezeu pentru poporul Său de legământ. De asemenea, este folosit pentru a descrie relațiile loiale. Unii cercetători ai Vechiului Testament spun că, în cele mai multe cazuri, cuvântul hesed este echivalentul VT al cuvântului „har” din NT. Cuvântul har prezintă un aspect important al acestuia, dar din nou, omite câteva elemente cheie. În special în contextul nostru modern, noi nu asociem întotdeauna cuvântul „har” cu dedicarea față de legământ pe care hesed o descrie adesea (și aș afirma că este necesară și pentru un concept biblic al harului). Alteori cuvântul are mai mult conotația de loialitate și mai puțin aspectele emoționale [adică, trecătoare și efemere] la care ne gândim când auzim sau rostim cuvântul „dragoste”.

Fiind un termen specific legământului, hesed include în sine toate atributele pozitive ale lui Dumnezeu: dragostea, credincioșia față de legământ, mila, harul, bunătatea, loialitatea – pe scurt, acțiunile determinate de devotament și bunătate plină de dragoste, care trec dincolo de cerințele datoriei sau ale responsabilității.

Această definiție acoperă toate aspectele cuvântului. Expresia „care trec dincolo de cerințele datoriei sau responsabilității” clarifică și mai bine lucrurile. Chiar și loialitatea poate fi considerată apăsătoare, ca o „obligație” sau un „blocaj”. Dar cuvântul hesed nu are niciodată astfel de conotații negative. De fapt, în Vechiul Testament, acesta este crucial pentru caracterul lui Dumnezeu.

În istoria lui Mefiboșet prezentată în acest pasaj sunt ilustrate două aspecte ale harului lui Dumnezeu:

  1. Harul ne caută acolo unde suntem:
  2. Am fost căzuți în păcat (9:3,13)
  3. Am fost departe de Dumnezeu (9:4)
  4. Ne era frică de Dumnezeu (9:6-7)
  1. Harul ne aduce în prezența Împăratului:
  2. Harul aduce acceptare în Preaiubitul Lui (9:7; Efeseni 1:5-6)
  3. Harul aduce binecuvântări peste măsură (9:7, 9-10, 12)
  4. Harul aduce comuniunea cu Împăratul și copiii Săi (9:7, 10, 11, 13)

Cine este persoana pe care Dumnezeu a pus-o în viața noastră, cu care să ne purtăm cu o bunătate ca bunătatea lui Dumnezeu? Haideți să-I cerem puterea Duhului Său Sfânt și să urmăm exemplul lui David!

Autor: Ionel Socaciu

sursa: http://tineri.betania.ro

ADMIN

Nu va ingrijoarti,dar,de ziua de maine; caci ziua de maine se va ingrijora de ea insasi. Ajunge zilei necazul ei

Related Articles

Lasă un răspuns

Back to top button
%d blogeri au apreciat: